8 Ekim 2007 Pazartesi

Veri Kaybı Durumunda Veri Kurtarmak İçin Yapılacaklar

Veri Kaybı Durumunda Veri Kurtarmak İçin Yapılacaklar
Veri kaybı durumunda dikkat etmeniz gereken hususları anlatan çok güzel bir yazı var.

Disk gövdesini açmadan önce DURUN ve DÜŞÜNÜN!

Disk gövdesinin içinde ne göreceğinizi ve açtıktan sonra neler yapabileceğinizi düşünüyorsunuz? Verilerin işlendiği plakada nanometre düzeyinde veri yoğunluğu bulunmaktadır. Bir tornavida seti ve göz kararıyla yapılabilecek bir şey maalesef yok. Aksine gövdenin açılması hiçbir işlem yapılmasa bile gövde içi elemanların ve plaka yüzeylerinin hasar görmesine neden olacaktır.

Diske erişim olmayan durumların %70’inde gerçekte gövdenin açılmasını gerektirecek bir sorun yoktur. Gövdenin açılmasını gerektirecek bir sorun olsa bile, bunu tespit etmek ve gövde içi onarım yada eşdeğer parça değişim işlemlerini yapmak çok özel ortam ve çalışmalar gerektirmektedir. Bu çalışmalarda sonuç alma oranları da genellikle çok yüksek değildir.

Bileşenlerinden bağımsız olarak veri plakasını okuyacak bir düzenek yok. Böyle bir düzeneğin yapılması teorik olarak bile neredeyse imkansızdır. Ancak maalesef pek çok kişi bir yerlerde böyle cihazların olduğunu sanmaktadır. Bu sanrılar, veri kurtarma firmalarının gerçek dışı reklamlarından yada ikinci-üçüncü elde müritlerin şeyh uçurmasından kaynaklanmaktadır. Bilişim sektöründe çalışan ve hatta değişik kademelerde meslekten olan şaşılacak derecede çok kişi böyle masallara inanmakta ve bu tür hikayeleri çevrelerine anlatmaya devam etmektedir. Bu yanlış bilgi ise yurt dışındaki birkaç firmanın ekmeğine yağ sürmekte ve analiz ücreti altında haksız kazanç elde etmelerine neden olmaktadır.

Disk elektronik kartını değiştirmek YETERLİ Mİ?... Temelde çok basit bir işlem. Eşdeğer kart, uygun tornavida ve bir miktar dikkat. Ancak burada 3 önemli konu var.

Birincisi, doğru yani aynı yada eşdeğer kartı belirlemek ve temin etmek. Pek çok kişi ilk planda gövde şeklini, model ve diğer yazılı kodları ve disk marka ve kapasitesini baz almaktadır. Yaygın olarak da haber gruplarında ve forumlarda “40GB Seagate disk kartı arıyorum” gibi ifadeler geçer. Gerçekte kart eşdeğerliğini kart üzerindeki kodlar belirlemektedir. Bu ise disklerin markalarına, modellerine ve serilerine göre değişebilmektedir. Örneğin Seagate disklerde eşdeğerlik şartı 100xxxxaa şeklindeki kod, Maxtor disklerde ise 301xxxxxx şeklindeki koddur. Bu kodun aynı olması da bazı durumlarda yeter şart değildir.

İkincisi, kart teminidir. Her yıl farklı disk üreticileri tarafından yüzlerce çeşit disk üretilmektedir. Son 10 yıl içerisinde üretilen birkaç on bin farklı disk olduğunu söylersek bazen kart temininin ne kadar zor olabileceğini açıklamış oluruz.

Üçüncüsü, günümüzde gittikçe artan bir şekilde elektronik kartlarda ara yazılımlar kullanılmaktadır. Bu ise neredeyse her disk gövdesi ile ona ait kartın kendine has bağımsız bir bütün olması noktasına gitmektedir. Çünkü gövdenin yapısal özellikleri kart üzerindeki epromlara yüklenmekte ve bu bilgi her disk yada her disk serisi için farklı olabilmektedir.

Bu çerçevede üzerinde durulması gereken önemli bir sorun da şudur. Disk elektronik kartının arızalı olduğu nasıl anlaşılmakta ve buna nasıl karar verilmektedir. İstatistiklerimize göre servisimize kart arızası şikayetiyle gelen disklerin %80’i kart arızası çıkmamıştır. Disk elektronik kartı üzerinde belirgin bir şekilde yanık eleman olması hali dışında kart arızası sonucuna varılmaması gerektiği kanaatindeyiz.

Arızalı olması halinde disklerde basit anlamda ve basit bir şekilde yapılabilecek ilk ve tek parça değişimi kanaatimizce elektronik kart değişimidir. Disk gövdesinin açılması ve gövde içi elemanlara onarım anlamında müdahale edilmesi yada tahrip olmuş elemanın eşdeğeri ile değiştirilmesi parça dışında özel bilgi ve deneyim gerektirmektedir. Disk gövdesini oluşturan elemanları temel kısma ayırabiliriz. Bunlardan birincisi veri plakalarını döndüren motor, veri plakaları üzerinde okuma yazma işlemi yapan manyetik okuma/yazma kafaları ve bu kafaları tutan ve konumlandıran aksam, verilerin üzerine işlendiği manyetik plakalar. Gövde içi parça değişimi yada onarım denince en çok anlaşılan işlem kafa bloğu değişimidir. Kafa bloğu üzerindeki işaret kuvvetlendirme devresinin değişimi de onarım ile ilgili konudur. Motor bozulmalarında plakaların eşdeğer gövde içerisine nakli ile ancak sonuç alınması mümkündür. Bu işlemler hem eşdeğer parça temini hem de işlemlerin yapılması noktasında hiç de kolay işlemler değildir. Uygun ortamda ve yanlış yapılması durumunda ise veri plakalarının ve verilerin tahrip olması ise neredeyse kaçınılmazdır.

Kaynak: verikurtarma.blogspot.com

Hiç yorum yok: